سینی کابل چیست و چه کاربردی دارد؟

سینی کابل چیست و چه کاربردی دارد؟

سینی کابل چیست و چه کاربردی دارد؟

سینی کابل برای محافظت از کابل های برق و همچنین تکفیک آنها در طول های مختلفی استفاده میشود، از سینی کابل از متریال های مختلف و در طول های مختلفی ساخته میشوند.

در سیستم های برق کشی ساختمان از این وسیله برای هدایت و توزیع برق استفاده میشود، از سینی کابل به عنوان جایگزین برای لوله کاندوئیت استفاده میشود.

از این وسیله برای ساخت سازهای تجاری و صنعتی استفاده میشود، در صورتی که قصد داشته باشید از این وسیله استفاده کنید، باید در مواردی از آن استفاده کنید که از همان ابتدا سیم ها و سیم کشی ها قابل پیش بینی باشند، در صورتی که طراحی و جایگذاری سینی های کابل مناسب باشد میتوانیم به جای کشیدن لوله های جدید، کابل ها را از داخل سینی عبور دهیم و استفاده کنیم.

با توجه به استانداردهای تعریف شده توسط NEC سیستم های سینی کابل به مجموعه ها و واحدهایی از اتصالات گفته میشود که با استفاده از سیستم های ساختاری سخت و برای نگهداری و بستن کابل های جدید استفاده میشوند.

در سال های اخیر از این وسیله ها به عنوان یک راه حل سریع و ضروری در ساخت و ساز ها استفاده میشود.

فهرست مطالب

مهمترین کابردهای سینی کابل
جنس سینی کابل
۱- فولاد
۲- استیل
۳- آلومینیوم
اندازه های سینی کابل
ضخامت سینی کابل
ضرورت استفاده از سینی کابل چیست؟

مهمترین کابردهای سینی کابل

هدایت و عبور کابل های فیبر نوری
کابل کشی در خطوط برق با ولتاژ بالا
سیم کشی های ارتباطی، مخابراتی و شبکه
سیم کشی ها در بخش های حساس صنعتی

جنس سینی کابل

به طور معمول سینی های کابل از فلزات مقاوم در برابر خوردگی ساخته میشوند، فلزاتی که کربن پایینتری دارند، مانند فولادهای ضد زنگ یا آلیاژهای الومینیوم یا فلزاتی که با پوشش هایی نظیر اپوکسی پوشانده شده اند ساخته میشود. در ادامه این نوشته به بررسی انواع جنس های سینی های کابل میپردازیم در ادامه با ما همراه باشید.
مشخصات سینی کابل۱- فولاد

سینی هایی که از جنس فولاد ساخته شده اند از کیفیت بالایی برخوردار هستند و میتوانیم آنها را با استفاده از نورد مستقیم و فرم دهی به روش اکسترود بسیازیم که در نتبجه این فراند محصولی با استقامت بالا ساخته خواهد شد.

البته باید به این نکته توجه داشت که به این دلیل که این نوع از فولاد ساخته شده اند از وزن بالایی برخوردار اند، و به همین دلیل هم از مقاومت نسبتا ضعیفی در برابر خوردگی برخودار هستند.

همچنین آهن به دلیل خاصیت ذاتی اش مقاومت خیلی پایینی در برابر خوردگی دارد، به همین دلیل در صورت که بخواهیم از سینی های کابل فولاد استفاده کنیم باید حتما آنها را با استفاده از آبکاری یا استفاده از پوشش های مختلف به محصولات ضد خوردگی تبدیل کنیم. به همین دلیل شرکت های سازنده مختلف اقدام به فروش انواع مختلفی از این محصولات با پوشش های اپوکسی، گالوانیزه و … میکنند از این سینی های کابل میتوانیم به عنوان جایگزینی مناسب برای لوله گالوانیزه برق استفاده کنیم.
۲- استیل

استیل یا همان فولاد ضد زنگ از مقاومت بالایی در برابر درطوبت، خمش و دمای بالا برخوردار است. به همین دلیل سینی های کابل استیل که از جنس های فولاد ضد رنگ مانند: AISI ساخته میشوند، این نوع در برابر خوردگی، مواد شیمایی، آلی و .. مقاومت مناسبی دارند. استفاده از آلیاژهای کروم و نیکل در استیل میتواند مقاومت آن را در برابر خوردگی افزایش داده و جوشکاری روی آن را تسهیل کند.
۳- آلومینیوم

سینی های کابلی که از جنس آلومینیوم ساخته شده اند، وزن بسیار کمتر، مقاومت بسیار بالا و درصد خوردگی بسیار پایینی دارند، به همین دلیل هم میتوان از آنها در اکثر بخش ها استفاده کرد.

از مزایای منحصر به فرد سینی های کابل آلومینومی میتوانیم به مغناطیسی نبودن آنها اشاره داشته باشیم که همین نکته میتواند تلفات الکتریکی از آنها را به حداقل برساند.
اندازه های سینی کابل

سینی های کابل در اندازه های استاندارد تولید و در بازار به فروش میرسند که به شرح زیر هستند.

۱۰۰
۱۵۰
۲۰۰
۲۵۰
۳۰۰
۴۰۰
۵۰۰
۶۰۰
۷۰۰
۸۰۰

ضخامت سینی کابل

سینی های کابل در اندازه های مختلف و با عرض های ۱۵۰ تا ۴۵۰ میلیمتر با استاده از ورق های ۱٫۲۵ تا ۱٫۵ تولید میشوند، و سینی های مبل با عرض های ۵۰۰ تا ۶۰۰ میل با استفاده از ورق های ۱/۵ تا ۲ میلیمتری تولید میشوند.
ضرورت استفاده از سینی کابل چیست؟

همانطور که گفتیم سینی های کابل برای جداسازی و مراقبت از کابل های برق در برابر آسیب ها، هدایت کابل ها و غیر قابل دسترس کردن آنها استفاده میشود برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان پایپ نوران تماس بگیرید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جستجو

دسته بندی

محبوب ترین مقاله ها

تولید کننده قوطی کلید گالوانیزه ۷*۷ MK
22 مهر 1403

پرکاربردترین قطعه که در پروژه های سیم کشی در کار ساختمان استفاده می شود قوطی کلید ...

تولید کننده پیچ متری یا همان راد گالوانیزه
22 مهر 1403

میله ای تمام رزوه است که توسط گالوانیزه روکش شده است .میله ای فولادی رزوه دار ...

تولید کننده لوله فولادی مشکی برق
22 مهر 1403

این نوع از لوله فلزی که عمدتا به وسیله ی رنگ در برابر زنگ زدگی مقاوم ...

سایز بست های چنگالی مورد استفاده برای لوله های فولادی برق
30 خرداد 1403

لوله فولادی برق PG13.5 بست چنگالی سایز20-16 لوله فولادی برق PG16 بست چنگالی سایز25-18 لوله ...

کاربرد سینی کابل
5 خرداد 1403

از پرکاربردترین و ساده ترین وسایل امروزه در تاسیسات الکتریکی سینی کابل است . از سینی کابل ...

زانویی برق دوردار :‌
5 خرداد 1403

زانو لوله برق دوردار : زاویه عصایی 90 درجه و 45 درجه از فلز فولاد یا ...

برچسب ها

تماس تلفنی